Aduan Rakyat Kota Belud

Pembela Hak Masyarakat Kota Belud

8:46 PM

TAMBANG KB-KK MEMBEBANKAN

Posted by ADUAN RAKYAT


satu masalah yang harus di beri perhatian oleh semua pihak. permasalahan ini memberi satu tekanan yang serius kepada golongan yang berpendapatan rendah, contohnya peniaga kecil-kecilan yang pendapatan mereka tidak tetap seperti penjawat awam di jabatan- jabatan kerajaan / swasta yang ada.

saya sendiri pernah menggunakan perkhidmatan ini, amat rasa terbeban dengan tambang yang di kenakan oleh pemandu teksi sebanyak RM15 setiap perjalanan. dengan jumlah yang agak tinggi ini masyarakat yang kurang kemampuan terpaksa mencari pendapatan lebih jika ke kota kinabalu. bagaimana pula dengan pelajar sekolah yang tinggal di asrama balik setiap hujung minggu kekadang menggunakan teksi atau kereta sewa untuk pulang?

dalam ekonomi yang tidak menentu, setiap kenaikan harga harus di teliti bagi tidak membebankan rakyat khususnya di daerah kota belud yang di kenali sebagai daerah termiskin di sabah. petani dan peniaga adalah majoriti pekerjaan masyarakat di sini.

bagi saya, tambang sejumlah RM15 setiap orang terlalu mahal dan membebankan, berbanding dahulu, hanya sekitar RM10 dan jika menaiki bus tambang hanya di kenakan RM5 setiap orang. jika di banding dengan sekarang, kenaikan mendadak selepas di pengaruhi oleh kenaikan harga minyak dunia, walaupun begitu kementerian pengangkutan telah memberi amaran supaya tambang tidak boleh di naik kan sewenang wenangnya kerana kerajaan masih memberi subsidi minyak. jika melihat keadaan ketika orang ramai hendak ke KK, mereka sanggup menunggu lama untuk menaiki bus, kerna tambang yang di di kenakan sebanyak RM8 sesuai dengan perjalanan mereka yang memakan masa sejam.

harap semua pihak tampil dan untuk menyatakan keadaan sebenar kepada penduduk, kenaikan tambang bukan perkara baru di kota belud. jika terlalu memikirkan keuntungan, itu akan menindas golongan yang berpendapatan rendah dan tidak tetap. bagi saya wajar jika harga tambang sebanyak RM12 setiap seorang untuk kereta sewa.

1 comments:

ForestOrchid said...

aku lagi sangat terkejut beruk, dari plaza wawasan ke karamunsing tambang teksi RM 20...

Post a Comment